Bifolium

Note Biblice și Patristice

Drumul călătoriei religioase şi inventarea pelerinajului

Dietz

NOTĂ | Maribel Dietz, Wandering Monks, Virgins, and Pilgrims. Ascetic Travels in the Mediterranean World, A. D. 300-800. University Park, PA: The Pennsylvania State University Press, 2005.

Literatura de călătorie a fascinat cititorul indiferent de vârstă sau de preocupările sale. Cartea Wandering Monks, Virgins, and Pilgrims. Ascetic Travels in the Mediterranean World, A. D. 300-800 face o prezentare detaliată a intersecţiei dintre practicile monastice creştine timpurii şi fenomenul itineranţei: fascinanta lume a femeilor şi bărbaţilor care au călătorit şi care au promovat călătoria fundamentată, sau nu, pe motive religioase.

Cercetarea de faţă arată cu claritate o serie din modalităţile prin care călătoriile – dintre care unele aveau fără îndoială un caracter de evadare din faţa problemelor curente ale epocii – şi-au dezvoltat un nivel intens spiritual. Dietz doreşte să evidenţieze ideea neglijată a impactului monastic asupra culturii şi societăţii mediteraneene, şi să demonstreze că a jucat un rol esenţial şi integral în istoria socială, culturală şi politică a Antichităţii târzii.

Autoarea distinge clar între călătoria monastică şi pelerinaj. Călătoria este înţeleasă ca o parte a vieţii ascetice şi migratoare, indiferent dacă avea o bază voluntară sau o justificare religioasă pentru migrările forţate. După cum se ştie pelerinajul ca şi fenomen a fost supus la numeroase atacuri începînd cu Antichitatea târzie până în Evul mediu, iar Dietz este de părere că atacurile erau adresate de fapt călătoriilor de tip ascetic şi monastic.

Bazinul mediteranean a fost locul de naştere a călătoriilor religioase. Acestea au ajutat concret prin călătoriile diferitelor persoane, cărţi sau prin poveştile diferiţilor călugări la materializarea monasticismului ca mişcare de la est la vest. Peninsula iberică, Italia sau Ţara Sfântă au avut un rol esenţial pentru călătoriile din creştinismul timpuriu, ele fiind şi spaţiile din care avem cele mai multe date concrete despre aceste călătorii.

Dietz reuşeşte să evidenţieze şi rolul special pe care femeile l-au avut în aceste călătorii. Explorarea sa ne prezintă atât imagini de călătoare cât şi de patroane de călătorii – importanţa lor este incontestabilă, deoarece fără ele nu am fi avut material de cercetare. Această îmbinare între călătorie şi patronaj accentuează rolul esenţial al femeilor epocii. Iar capitolele cărţii scot foarte bine în evidenţă acest aspect.

Autoarea dezvoltă o analiză detaliată a subiectului care se reflectă atât în prezentarea unor călători spanioli importanţi – Egeria şi Orosus – alături de un bogat material hagiografic spaniol, cât şi în discuţii detaliate despre reguli şi texte monastice care documentează dezvoltarea călătoriei ascetice, în rolul jucat în dezvoltarea vocaţiei monastice de călătoare şi patroane excepţionale, precum şi în impactul Islamului asupra evoluţiei călătoriei monastice creştine între secolele VII-VIII.

În final, Dietz explorează divergenţele dintre călătoria religioasă şi pelerinaj, reforma de la Cluny sau crearea celebrului centru de pelerinaj de la Compostela – apariţia modelului de călătorie religioasă cu scop precis, a pelerinajelor lungi care angrenau mai degrabă comunitatea laică decât călugării. Cartea Maribelei Dietz prezintă călătoria religioasă din Antichitatea târzie şi până în zorii anului 1000 printr-o subtilă etalare de virtuozitate interdisciplinară şi o elegantă erudiţie.

Petru Moldovan

Advertisements

About Petru Moldovan

History of religions and much more...

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 21/07/2014 by in Antichitatea tirzie, Monasticism, Petru Moldovan and tagged , .
%d bloggers like this: