Bifolium

Note Biblice și Patristice

Evanghelia lui Iuda – o apocalipsă între genuri

10553485_900484449978232_822364040935427425_n

NOTĂ | Una dintre lucrările care merită menţionate după încheierea importantei Conferinţe internaţionale a Societăţii de studii biblice (ISBL) care a avut loc la Viena între 6 şi 10 iulie anul curent, este cea a lui Louis Painchaud, care tratează despre Evanghelia lui Iuda[1]. Aş dori să precizez că prezentarea L’Évangile de Judas une apocalypse séthienne de type historique a fost pregătită în colaborare cu Julio Dias Chaves, Université Laval.

Prezentarea s-a axat în principal pe analiza conţinutului apocaliptic cuprins în această scriere şi pe sublinierea tipologiei în care aceasta poate fi încadrată. Cu toate că respectă tipologia identificată de J. J. Collins[2], Painchaud reuşeşte să facă un pas înainte şi să afirme că Evanghelia lui Iuda ar trebui să fie studiată ca o apocalipsă atât pentru tipul vertical pe care-l prezintă, cât şi pentru tipul orizontal sau istoric – acesta nefiind subliniat până acum de cercetători.

Painchaud doreşte să atragă atenţia asupra faptului că nu putem stabili o legătură exclusivă între o apocalipsă de tip vertical şi gnosticism, mai mult, avansează ipoteza că ar fi existat în secolul al II-lea în cadrul a ceea ce numim gnosticism, o apocalipsă de tip istoric. Chiar dacă cercetători precum Madeleine Scopello[3] sau Lance Jenott[4] au evidenţiat materialul apocaliptic de tip vertical conţinut de Evanghelia lui Iuda, Louis Painchaud[5] consideră că pot fi identificate şi elemente care să ajute în legitimarea lecturii acestei scrieri ca o apocalipsă de tip istoric, iar elementele acestea sunt puse în slujba unei viziuni istorice, mai exact a istoriei zilelor de după crucificare şi până la redactarea acestei scrieri şi nu doar a unei istorii cosmice – de la începuturi până la sfârşitul lumii.

În sprijinul tezei sale Painchaud aduce în discuţie şi contribuţiile recente ale lui Dylan Burns[6] la înţelegerea Evangheliei lui Iuda şi a Apocalipsei lui Adam (Nag Hammadi V, 5) ca mărturii ale existenţei apocalipselor de tip istoric în interiorul corpusului gnostic sethian. În acest context, Painchaud avansează şi ipoteza că apocalipsa de tip istoric aparţine de corpus-ul constituit din textele descoperite la Nag Hammadi şi codicele înrudite, iar Evanghelia lui Iuda s-ar apropia, la o primă lectură, foarte mult de Apocalipsa lui Adam cuprinsă între textele de la Nag Hammadi.

Chiar dacă rămâne ca acest dosar să fie pe viitor studiat în detaliu, această prezentare, care va fi în curând şi publicată, are menirea de a contribui la clarificarea genului unde poate fi încadrată Evanghelia lui Iuda.

  [1] Rodolphe Kasser, Marvin Meyer, Gregor Wurst, The Gospel of Judas together with the Letter of Peter to Philip, James, and a Book of Allogenes from Codex Tchacos (Washington: National Geographic Society, 2006). [2] J. J. Collins, Introduction:Towards the Morphology of a Genre, Semeia 14 (1979) 1-20. [3] Madeleine Scopello, Traditions angélologique et mystique juive dans l’Évangile de Judas. In The Gospel of Judas in Context. Proceedings of the First International Conference on the Gospel of Judas, Paris, Sorbonne, October 27th-28th, 2006, Nag Hammadi and Manichaean Studies 62, ed. Madeleine Scopello (Leiden: Brill, 2008). [4] Lance Jenott, Gospel of Judas 45, 6-7 and Enoch’s Heavenly Temple. In The Codex Judas Papers. Proceedings of the International Congres of the Tchacos Codex held at Rice University, Houston, Texas, March 13-16, 2008, Nag Hammadi and Manichaean Studies 71, ed. April DeConick (Leiden: Brill, 2009); The Gospel of Judas, Studien und Texte zu Antike und Christendum 64 (Tübingen: Mohr Siebeck, 2011). [5] Louis Painchaud, The dispositio of the Gospel of Judas. In Zeitschrift für Antikes Christentums 17 (2013) 268-290. [6] Dylan Burns, Apocalypses Among Gnostics and Manichaeans, in The Oxford Handbook of Apocalyptic Literature, ed. J. J. Collins (New York: Oxford University Press, 2014); The Apocalypse of the Alien God: Platonism and the Exile of Sethian Gnosticism (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2014).

Petru Moldovan

Advertisements

About Petru Moldovan

History of religions and much more...

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: